Starte egen bedrift, steg for steg
Steg 1: Planleggingsfasen
Har du allerede en fantastisk idé i boks og er klar for å ta markedet med storm? Du har sikkert mange ønsker, forventninger og målsetninger i forbindelse med å starte egen bedrift – for eksempel å være i stand til å drive for deg selv og bli økonomisk uavhengig. Ideen kan være noe du har funnet på helt ut av det blå eller noe du antar at markedet etterspør. Det er viktig at du foretar en strategisk planlegging og beslutter deg for hvilket markedssegment du vil inn i, samt hvilken målgruppe du ønsker. Grundige undersøkelser burde gjennomføres for å være trygg på at markedet faktisk har behov for det du tilbyr, eller at det kan skapes et behov for produktet/tjenesten. Snakk med noen du stoler på om ideen din, og ikke vær redd for å motta kritikk og nye synspunkter. Det er lett å bli fanget i en boble av sine egne ideer, der alle forslag som strider imot det du i utgangspunktet har tenkt blir ignorert eller avvist.
Du burde være forberedt på at ideen din kan endre seg over tid, men at dette er en god ting! Det kan være nødvendig med mange endringer for at det i siste ende skal bli en godt formet og fruktbar idé. Realiteten er at kun 1 av 10 gründere lykkes, og dette skyldes i hovedsak at man har urealistiske oppfattelser om og forventninger til sin forretningsidé. Mange elementer skal derfor være på plass før man tar steget og faktisk stifter et foretak, slik at du har best mulig forutsetninger for å skape en vellykket virksomhet når starter egen bedrift.
Når man skal starte egen bedrift, er det noen egenskaper og kvaliteter som kommer ekstra godt med, og som vil øke sannsynligheten for at prosjektet blir vellykket. Som gründer må man trives med å ha ansvar, i tillegg til å være initiativrik, nysgjerrig og selvsikker. Du burde være løsningsorientert og ha en evne til å se muligheter der andre ser begrensninger. Det er viktig å være utholdende og akseptere at det tar tid å nå sine mål, men målene skal samtidig være realistiske nok til å kunne nås! Du må være villig til å brette opp ermene og investere mye tid og energi i prosjektet. Til sist er det svært viktig å kjenne sine styrker og svakheter. Skap verdi ved å bruke tiden din til det du gjør best, og overlat oppgaver du er mindre god på til andre. Det er for eksempel mange som bruker unødvendig mye tid på å gå gjennom regnskap uten å ha tilstrekkelig kompetanse og erfaring med dette, og det kan være en god investering å bruke en utdannet regnskapsfører som vil utføre oppgavene effektivt og nøye. Du er gründeren og dermed eksperten når det kommer til ideen du har skapt. Det kan derfor være fordelaktig å frigjøre tid og ressurser ved å få hjelp til enkelte oppgaver, mens du selv fokuserer på å utvikle ideen videre.
Steg 2: Få finansielle tilskudd når du skal starte egen bedrift
Klarer du å utarbeide en velutformet forretningsplan er du langt på vei i prosessen med å få ditt konsept til å virke tiltalende for potensielle investorer og øvrige aktører. De fleste har behov for støtte fra eksterne når de starter egen bedrift, og derfor er det vesentlig at du kan vise til gjennomtenkte og realistiske budsjetter. De forskjellige budsjettene har forskjellige formål, men komplimenterer hverandre. Å identifisere kapitalbehovet kan være komplisert, da mange forhold er uvisst og uforutsigbare. I oppstartsfasen bør ditt fokus være på å utarbeide et oppstartsbudsjett, et driftsbudsjett og et likviditetsbudsjett slik at du kan vise at virksomheten har overlevelsespotensiale og at du er klar over kapitalbehovet. På den måten kan du enklere rette henvendelser til og få gjennomslag hos forskjellige finansieringskilder. Denne delen av prosessen er for mange vanskelig å håndtere på egen hånd når de starter egen bedrift, og det kan være hensiktsmessig å anvende en regnskapsfører til dette. Innovasjon Norge ønsker økt engasjement og gir derfor støtte gjennom «etablerertilskudd» som du kan søke om til fylket. På kommunalt nivå finnet det også ofte næringsfond som yter støtte til oppstart, og du burde derfor undersøke mulighetene der du bor.
Steg 3: Valg av organisasjonsform når man starter egen bedrift
Når du skal velge hva slags bedrift du vil starte er det viktig å tenke seg godt om! Dette har nemlig stor betydning i forhold til viktige forhold som ansvar, rettigheter, risiko og skatt. I Norge er de vanligste organisasjonsformene:
Andre former er forening, stiftelse, allmennaksjeselskap (ASA) og norskregistrert utenlandsk foretak (NUF). Uansett hvilken form for foretak du ønsker å stifte, er det en god idé å rådføre seg med en regnskapsfører eller revisor. De kan gi rådgivning i forbindelse med alle aspektene av bedriftsetablering og god økonomistyring, og kan hjelpe deg med å vurdere hvilken type virksomhet som er optimal for deg. I tilfeller der aksjeselskap skal opprettes er det til og med et krav at en revisor eller bank tilknyttes, da en finansinstitusjon må bekrefte aksjeinnskuddet før selskapet kan registreres i Foretaksregisteret.
Steg 4: Hva skal jeg kalle bedriften?
Når du skal starte egen bedrift må du finne på et godt navn til selskapet ditt. Her er det også mye som skal tenkes gjennom, undersøkes og veies opp mot hverandre. For det første må du passe på at navnet ikke er tatt fra før – det er ulovlig å velge et navn som allerede er i bruk og registrert i Foretaksregisteret. Hvis du ønsker et domenenavn i tillegg, som gjør det enklere å finne selskapet på Internett, må du sjekke at dette også er ledig. For det andre må navnet representere de verdiene du ønsker at folk skal forbinde med selskapet. Navnet skal si noe om selskapets identitet, på en måte du synes er riktig. For det tredje burde posisjoneringen du ønsker i markedet og i forhold til konkurrenter tas i betraktning når du velger navn. Til slutt er det lurt å gjøre seg noen tanker om navnet du ønsker kan forveksles med andre navn som allerede eksisterer. Er navnet ditt særegent nok?
Steg 5: Opprette selskapet
Når du har kommet så langt at forretningsideen er moden og organisasjonsformen er valgt, er det viktig å sette seg inn i regler, lovverk og krav omkring regnskap og revisjon, skatt og avgifter og så videre. Når alt i forbindelse med planlegging og strategi er i orden, kan bedriften endelig opprettes. For både enkelpersonforetak, aksjeselskap, ansvarlige selskap, samvirkeforetak, stiftelser, foreninger og allmennaksjeselskap gjelder det at du må fylle ut skjemaet Samordnet registermelding for å registrere selskapet. Hvilken informasjon som skal vedlegges ved registering avhenger av den organisasjonsformen du skal anvende.
Skal man betale MVA når man starter egen bedrift?
Etter hvert som selskapet ditt vokser i omsetning blir det også nødvendig å registrere merverdiavgift (mva./moms). Når omsetningen overstiger 50.000 kr i løpet av tolv måneder er selskapet mva-pliktig og skal derfor betale avgift av alle varer og tjenester som omsettes innenlands.
Regnskap og revisjon når man starter egen bedrift
Nærmest alle næringsdrivende har bokføringsplikt, noe som innebærer plikten til å registrere og dokumentere foretakets inntekter og kostnader i henhold til bokføringsloven. Denne informasjonen brukes blant annet for å bestemme hvor mye som skal betales i skatter og avgifter, og det er dermed svært viktig at opplysningene stemmer. De selskapene som er omfattet av regnskapsplikten skal i tillegg utarbeide årsregnskap. De som har regnskapsplikt har i utgangspunktet også revisjonsplikt, som innebærer at en registrert revisor skal kontrollere årsregnskapet. Enkelte foretak kan bestemme om de ønsker revisjon eller ikke, og dette gjelder:
- Regnskapspliktige aksjeselskaper med driftsinntekter på mindre enn 5 millioner kroner i året, balansesum på mindre enn 20 millioner kroner i året og ansatte under 10 årsverk – hvis et godkjent flertall på generalforsamlingen har vedtatt dette.
- Enkeltpersonforetak med samlede verdier på maksimum 20 millioner kroner og ansatte med maksimalt 20 årsverk.
- Ansvarlige selskaper med maksimalt 5 deltagere og en årlig salgsinntekt på maksimum 5 millioner kroner.
Selv om man ikke har revisjonsplikt er det som regel fordelaktig å anvende en revisor, da årsregnskapet og bokføringsopplysningene har så stor betydning for å holde en ryddig struktur i virksomhetsdriften. Reglene rundt regnskapsføring og skatt er komplekse, og det juridiske språket i lovgivningen kan være vanskelig å tyde. Det kan derfor være tidkrevende for selskapets egne medarbeidere å bli tilstrekkelig innført i denne prosessen. Ettersom selskapet står til ansvar for opplysningene som fremgår av deres regnskap er det en stor trygghet i å bruke en kyndig revisor som er oppdatert på de gjeldende reglene i bransjen, har den nødvendige utdannelse og erfaring, og den tilpassede teknologi. En revisoruttalelse vedlagt regnskapet skaper i tillegg tillit hos baner og andre viktige forretningsforbindelser, idet dette gir en bekreftelse på at regnskapet er ført etter gjeldende standarder.