Oppdatert 2022
Bilag er uttrykket de fleste bruker for å beskrive de dokumentasjoner som skal inkluderes i regnskapet, som eksempelvis en faktura, et lønnsbilag eller et betalingsbilag. Det kan også være kvitteringer for kjøp og lignende.
Bilag kan være i både papir- og elektronisk format. Det stilles noen krav i bokføringsloven til bilagenes egenskaper. Disse er:
I bokføringsloven skilles det mellom primær- og sekundærdokumentasjon. Det er ikke i alle tilfeller tilstrekkelig kun å ha et bilag når man skal dokumentere en transaksjon, hvilket eksempelvis kan være tilfelle hvis man sender en faktura som er utarbeidet på bakgrunn av en avtale man har laget på et tidligere tidspunkt. Det kan da være nødvendig med innsyn i denne avtalen. Primærdokumentasjonen er i dette tilfellet selve fakturaen, mens sekundærdokumentasjonen er avtalen som ligger til grunn for fakturaen.
Primærdokumentasjon skal som hovedregel oppbevares i 5 år. Krav til oppbevaring av sekundærdokumentasjon er 3,5 år. Det finnes visse unntak til dette, som eksempelvis bankers og finansieringsforetaks plikt til fortsatt å oppbevare kunde- og leverandørspesifikasjoner i 10 år, bygge- og anleggsbransjens plikt til å oppbevare prosjektregnskaper etter de gamle regler, o.s.v.
Det kan være en god idé å få hjelp fra en regnskapsfører eller revisor så du er sikker på at bilag bokføres korrekt. Hos Ageras kan du få tilbud fra regnskapsførere og revisorer helt gratis og uforpliktende.
Du behøver ikke gi en detaljert beskrivelse. Våre medarbeidere vil gjennomgå saken din før vi matcher deg med relevante spesialister.